Monday 26 January 2009

Somewhere over the rainbow

Baz Luhrmann’s „Australia”
- Аз отивам при Великия Оз да го помоля да ми даде мозък - каза Плашилото, - защото главата ми е пълна със слама.
- А пък аз отивам да искам сърце - обясни Тенекиеният дървар.
- А аз отивам да поискам да върне Тото и мен в Канзас - добави Дороти.
- Мислите ли, че Оз може да ми даде смелост? - попита Страхливият лъв.
Лиман Франк Баум, „Магьосникът от Оз”
***
Винаги, когато стане въпрос за „Властелинът на пръстените”, казвам, че от всички неща, които този филм е, най-много е сбъднатата мечта на един човек. При това сбъдвана последователно, с толкова устрем и обич и накрая – сбъдната толкова цялостно и мащабно, че сърце не ти остава за претенции. Може би гледането през такъв бинокъл не е най- правилното нещо с оглед кино-обективността, но според мен то дава най-пълната и подходяща за правилното отсъждане перспектива. Ако се чудите има ли това нещо общо с „Австралия” на Баз Лурман – има доста.
Преди да кажа какво е то обаче, искам да изпиша (всички глаголи с „из” са ми особено неприятни, между другото, звучат нецензурно, но ето това вече няма абсолютно нищо общо с „Австралия” на Баз Лурман) най-важните си мисли, свързани с днешното писание, тезата един вид:
Австралия е великолепен филм. Прекрасен просто. Честно. Не позволявайте на суперкритичнитекритици да ви разубедят да го гледате и най-вече - да го харесате.
Преди да гледам филма умишлено не бях прочела нито едно мнение за него (поначало не обичам да трупам предварителни очаквания), макар че бях подучула негативни отзиви. След като го гледах ми стана супер интересно на какво се дължи недоволството, защото първата ми мисъл беше „ама то няма какво да не му харесаш”. После го гледах втори път и установих, че голяма част от нещата, които са подразнили критиците, сами по себе си са верни. И не съвсем:
Критиците казват, че филмът се опитвал да събере в себе си едновременно твърде много неща. Така е, да. Но тези много неща за мен са всъщност едно нещо – признание. Към музиката, към мюзикъла, към романтичния период на киното и, обобщено – към родната земя на режисьора и онова, което тя му е дала и на което го е научила. Баз Лурман казва в едно интервю, че искал да покаже на децата си родината им, защото от пътуване покрай работата на родителите им не оставало време да я опознаят. И им е показал своята най-лична Австралия – Лурман е израснало сред австралийската шир през 60те години дете на учителка по танци и собственик на кино-салон. Go figure. :)
Критиците казват, героите били дразнещо еднопластови и архетипини. Така е, да. Как да не са еднопластови и архетипни, като са герои от детска приказка? При това, разказана от дете. Това е едно от най-хубавите неща в този филм – „Австралия” е „Магьосникът от Оз” за възрастни. Дали в началото на филма красивата английска аристократка Лейди Ашли, също като Плашилото, няма нужда от магия, за да стане пълната й със слама глава пълна с ум? Дали каубоят-скитник няма нужда от магия, за да се научи как да използва пак сърцето си, подобно на Тенекиения дървар? Дали отново лейди Ашли по-натам в разказа няма да има нужда, също като Страхливия Лъв, от магическа смелост, за да се справи с изпитанията? И може ли едно полуаборигенско дете да бъде нужният им магьосник (дори буквално: „Mama say, I Galapa. I magic-man. I wizard-man!”)? Освен че е вълшебник, малкият Нула в същото време много прилича и на самата Дороти от Канзас, защото, бидейки със смесена кръв, той не знае къде точно е домът му. Пък и куче си има. Паралелът с „Магьосникът от Оз” – по-скоро с музикалната екранизацията на книгата, е очевиден, но приятно ненатрапчив в целия филм. Предполагам, че гледалите прочутия мюзикъл от края на 30-те години с Джуди Гарланд ще могат да оценят връзките и поклона на режисьора към този жанр на киното още по-пълно.
Критиците казват, имало цели сцени, отмъкнати от други филми. Това също е вярно. Дори не са само сцени – цялата първа част е като римейк на страхотния „Out of Africa” от 80-те с Мерил Стрийп и Робърт Редфорд. Нещо като отношението между „Секс игри” и „Опасни връзки” – неофициално, но повече от очевидно. Преди да гледам „Австралия” нямах представа за връзката между двата филма, а тя наистина е много явна, та ми беше изключително интересно дали Лурман говори за нея. Оказа се – да, режисьорът нееднократно споменава „Отвъд Африка”, разказвайки за любовта към романтичното кино, която искал да демонстрира и в „Австралия”. Отделно от това е вмъкването на малки огледала към класически, олд-скуул моменти. Примерно Никол Кидман е някак визуално изтънена, вероятно за да напомня на Скарелт О’Хара, с прословутата й 50 сантиметрова талия, още повече, че има една сцена, която е точно копие на сцена от „Отнесени от вихъра” (тази с цветето в косите). И такива неща, но е направено изключително елегантно – просто промъкващи се елементи или картини, хем ги разпознаваш, хем не изглеждат съшити с бели конци и насилени. Тук за мен обяснението идва заедно с онова дете, отраснало в киносалона на баща си, за което споменах по-горе. Всичко е част от признанието. Част от Австралия-та на Баз Лурман. И наистина не разбирам как точно успява да е лошо.
Критиците казват, жанрът бил объркан и неопределяем. Поомесен е, да. Аз обаче, с редки изключения, не смятам затварянето в тесни рамки за предимство, а прекрачването на граници – за недостатък. Откровено комични елементи са разбъркани с романтика и драма. Има напрежение, интрига, сблъсъци, но те не натоварват и цялостно филмът остава лежерен, въпреки че не му липсват напечени моменти. Освен това е изключително наситен с мелодия, не буквално, а някак, като от всяка сцена да трепти желание за музика. Казано накратко, „Австралия” изглежда точно така, както трябва да изглежда немюзикъл, направен от режисьор на мюзикъли. От добър режисьор на мюзикъли, който освен това е луд по „филмите от едно време”. А ако някой очаква от „Австралия” само най-обикновено, чисто приключение – ок, той си е чисто приключение (какво пък им е на приключенията?!), макар не чак толкова обикновено и е чудесно забавление.
Структурата била нестройна. Хмм. Много странно, но точно построяването на филма, заедно с наситената му музикалност, бяха нещата, който ме плениха на абсолютно първосигнално ниво. Да започнеш с тежките дни, да минеш през заслуженото щастие точно като от финал на приказка и внезапно пак да се върнеш към тежките дни най-малкото е нестандартно и само заради това заслужава внимание. Дори и да не следваше така хубаво австралийската метеорология - сезонът на слънцето и жегите е време за справяне, за преживяване; после идва краткият дъждовен период, когато всичко цъфти и избуява, докато лятото не се стовари обратно. При това с неочакваното обръщане нагоре с краката на клишето слънце – радост, дъжд – тъга.
И накрая. Прочетох някъде, че сцената с втурналото се към пропастта стадо била една от най-нелепите за годината. Признавам откровено, че срещу това дори не мога да измисля разумни аргументи. Дано някой не се обиди, но за мен трябва просто да си повреден, за да го мислиш искрено. На мен сърцето ми щеше да спре (а Боби щеше да счупи ръката на любимия си от стискане). Не само в тази сцена, но начело с нея, от всички ъгълчета на филма са процежда едно фино, меко вълшебничество (mind the difference: вълшебничеството не е като вълшебството; вълшебничеството е magic craftsmanship, него някой го твори, измагьосва го; вълшебството просто съществува само по себе си – бел. ав.). В същото време камерата не е виртуозна за сметка на истинността на пейзажите, не е красива заради спиращи дъха операторски трикове, а по начина, по който е красиво да гледаш отвисоко пищни природни картини. Комбинацията на магичност, която се посипва върху целия сюжет точно като ситния прах на австралийската пустош, с успокояващо-реалистичния изглед на същата тая пустош прави филма … все едно се е родил изпод перото на някакъв аборигенски Маркес.
Всъщност филмът не е чак толкова онеправдан, колкото изглежда от написаното дотук, за него има и много положителни мнения, но просто на мен процентът на недоволните ми изглежда несправедлив, а фокусът на критиките - изместен. Този филм е много личен. Той е отдаване на почит към нещата, които са оказали най-силно влияние върху живота и работата на един човек. И подобно на ситуацията с „Властелинът на пръстените”, тази страна, макар силно некинаджийска, според мен е най-важната му. Страната, според която е редно да бъде възприеман и преценяван, ако иска човек да го разбере правилно.
Дори и нищо друго да нямаше, „Австралия” си струва и само заради ужасно красивата реплика на Нула към лейди Ашли: „I’ll sing you to me”. :)
***
Заглавието на поста се пее на няколко пъти във филма – това е най-популярната песен от мюзикъла „Магьосникът от Оз”, която до ден днешен се изпълнява в какви ли не варианти. Понеже любимият ми сред тях на изпълнителя с непроизносимото име Израел Някойси не е достъпен, ето един пак чудесен на Нора Джоунс.
Баз Лурман е заснел шест алтернативни финала. Сигурна съм, че единият от тях е финалът на „Отвъд Африка”. Филмът наистина може да завърши по много начини. Вариантът, който е приет за окончателен, е избран от продуцентите. Ако зависело от режисьора – изборът щял да бъде друг.
Първоначално Лурман много искал Ръсел Кроу за ролята на Каубоя, но нещо не се разбрали. Жалко. Щеше да е по-добре. Не, че Хю Джакман е лош, но Кроу е просто тооолкова подходящ…

Monday 12 January 2009

Happy New Top 100!

Нещо забавно, като за начало на годината. В този период равносметките стават особено модни. Тъй като не можах да равносметна нищо по свое хрумване, мисля безсрамно да изплагиатствам една класация на английското филмово списание Empire, за която вече може и да сте прочели – интересна, хубаво направена и с точното количество глупости в нея, за да и предадат цвят. :) Състезанието е за стоте най-запомнящи филмови персонажи в киното изобщо, а кампанията по допитването била доста широка. Топ 10 с наш (императорското „наш”) коментар:
10. "A man that doesn't spend time with his family can never be a real man." Vito Corleone
Played By: Marlon Brando
Film: The Godfather
Марлон Брандо вероятно е бил голям култ преди 30 години. Но аз не помня, защото не съм била родена. И ми е малко прашна цялата работа, позахабена от времето и промените, които киното е преживяло (както ще каже самият Инди, няколоко реда по-надолу: „Не е от изминалите години, мила, а от изминатото разстояние. ”). Пък и не ми стигнаха съвсем силите да му схвана целия куулнес на този филм, съответно герой.
9. “Get away from her, you bitch!" Ellen Ripley
Played By: Sigourney Weaver
Film: Alien 1-4
Добре де, може ли единственият женски персонаж успял да докопа предни позиции в суровите киномански сърца да е нежената Елън Рипли?! Но си е истина - Елън Рипли е просто колосално внушителен неженски персонаж.
8. "I think we've all arrived at a very special place. Spiritually, ecumenically, grammatically." Captain Jack Sparrow
Played By: Johnny Depp
Film: Pirates Of The Caribbean 1-3
Склонна съм да се съглася, че Джак Спароу е уникален чешит. Имаше един момент в третата част, мисля, на който се смях много шумно и невъзпитано приблизително 5 минути и после през целия филм, като си го припомнех, започвах пак… Но чак топ 10? Да не забравяме все пак, че пиратството ограбва.
7. "Yeah, well, that's just, like... your opinion, man." The Dude
Played By: Jeff Bridges
Film: The Big Lebowski
Джеф Бридижис си е пич – обявила съм това за факт още от “Кралят на рибарите” насам. Пича, от своя страна, е най-яркият, колоритен и любим герой на страхотния сценарен Коен-тандем и си заслужава всяка точка, която е получил.
6. "It's not the years, honey - it's the mileage." Indiana Jones
Played By: Harrison Ford
Film: Raiders Of The Lost Ark
Стига вече fortune and glory, kid… (сега ако отнякъде се появи и Хан Соло, вече няма да знам какво да си мисля за иначе толкова симпатичните британци). “Това е, защото не си момченце” - обобщи конфликтната ситуацията един разбиращ човек.
5. "I do wish we could chat longer, but I'm having an old friend for dinner." Dr. Hannibal Lecter
Played By: Sir Anthony Hopkins
Film: The Silence Of The Lambs, Hannibal, Red Dragon
Един от четиримата най-велики злодей, излизали изпод ръцете на киното. Обещавам ви до края на този пост да се сблъскате и с останалите трима. Creepy...
4. "Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid." Han Solo
Played By: Harrison Ford
Film: Star Wars
Не съм момченце и това си е. Остава ми само тихо да си гледам футбол. А да, наистина, не знам вече какво да си мисля за иначе толкова симпатичните британци. Добре, че поне са дали на света Ливърпул (Ливърпул не e име на град, нали е ясно?).
3. "I'm an agent of chaos." The Joker
Played By: Heath Ledger
Film: The Dark Knight
Ужасно много талант в тази роля, в този ужасен герой. Винаги ми е тъжно като го видя.
2. "I find your lack of faith disturbing." Darth Vader
Played By: David Prowse / James Earl Jones (voice)
Film: Star Wars
Ок, тук, за разлика от №4, съм съгласна. Признавам си, че аз съм едно от онези деца в Галактиката, които неведнъж са чували онзи глас да им диша застрашително в тила. A message from the dark side this is.
Ааaand, the winner…
1. "You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world." Tyler Durden
Played By: Brad Pitt
Film: Fight Club
Ако е вярно твърдението, че Дейвид Финчър е един от най-значимите и стилни режисьори на „новото” кино, а Тайлър Дърдън е неговото най-знаменателно чедо, то няма нищо нелогично в това класиране. А твърдението е вярно. Без значение, че е възможно да e само на един Бенджамин Бътън разстояние да се промени съществено като “един от” отиде да седи не след Дейвид Финчър, а след Тайлър Дърдън. В случай, че никой не разбра какво искам да кажа, ето го синтезирано – стискаме палци г-н Финчър да отвее всичко/и по пътя на нераздадените филмови награди. :)
***
И понеже просто така да преразказвам ми е леко скучно (пък и ме гложди усещане за несправедливост – повтарям, как може единственият женски образ да е нежената, или дори ажената Елън Рипли?! И да няма нито една Кейт Бланшет, дори в стотицата?! А?!), Еmpire получават две поправки и две кралици Елизабет от мен.
А. Номер 10 отпада, за да влезе на негово място:
„It seems that envy is my sin.” John Doe
Played By: Kevin Spacey
Film: Se7en
Финалът на "Седем" е един от най-съвършените завършеци на филм, които киното помни. Той е шедьовър, след който не можеш да говориш (обещавам да се напъна до края на този пост да не правя повече такива генерализации). С около 15 минутното си присъствие във филма, концентрирано именно във финала, Джон Доу е сред основните причини за това.
B. Номер 46 и номер 4 си сменят местата, така вместо невзрачния Хан Соло получаваме:
"Call it, friend-o." Anton Chigurh
Played By: Javier Bardem
Film: No Country For Old Men
Нали обещах, че ще ги видите и четиримата? Между другото, ако трябва да направя вътрешна класация в света на измисленото злодейство, героят на Коенови (и на Кормак МакКарти) определено ще я оглави.
C. Махаме Инди (номер 6), за да направи място на:
„I know something of a woman in a man's profession. Yes, by God, I do know about that.” Queen Elizabeth I
Played By: Dame Judi Dench
Film: Shakespeare in Love
Интензитетът на тази героиня е обратно пропорционален на екранното й време (мисля, че ролята е приблизително 7 минутна ). Не знам дали има човек, който да не си спомня първо нея, когато си помисли за „Влюбеният Шекспир”. Лейди Джуди Денч е фантастична. Истинска кралица.
D. Пиратският Капитан да ходи някъде по-назад, с благородната цел да има Кейт Бланшет в десетката:
„Observe, Lord Burghley, I am married... to England.” Queen Elizabeth I
Played By: Cate Blanchett
Film: Elizabeth, Elizabeth: The Golden Age
Двете части на „Елизабет” са впечатляващи почти-моноспектакли. Когато бях в Лондон, в Уестминстърското Абатство при гробницата на Мери и Елизабет някой разказваше историята им и в един момент осъзнах, че през цялото време си мисля всъщност за Кейт Бланшет. След като го споделих, се оказа, че не съм само аз. Това не е чак толкова странно. Но със сигурност е показателно за силата на образа. Кейт също е кралица, елфска включително. Освен това ми е любимата актриса.
***
Пълната класация с истинските :) коментари - тук.
Чудни филми, книги, музики, работи да се случват на всички през вече остарялата с половин месец година. :)