„Културната среда, изграждана в миналото от богове и епически поеми, днес се твори от реклами на прах за пране и супергерои“, бил казал Ролан Барт според един герой в Birdman. Културна среда, какво да я правиш, но пък каква само бележита година за киното и телевизията успя да си отгледа.
Знам, че настоящата годината преполови и на никого вече не му е на ум миналата, но някак не е редно 2014-та да изтече в историята несресана. Щом компаниите могат да си приемат годишните отчети през юни, защо ние да не можем? Да оставим стереотипите и ето ви ги – философи, културни среди, реклами, супергерои, супероператори, суперистории и други свръхестествени екранни създания, включително Хоакин Финикс – каквито излязоха изпод моя рехав юнски гребен:
Жанр на годината
Дори на фона на сюжетната криза на киното от последното десетилетие и активното рециклиране на истории, действителни или измислени, подчертаното присъствие в 2014-а на биографичния филм се откроява. Винаги ми се е струвало трудно да хванеш онзи миг – човек, решение, събитие – променил трайно нещо в света и да не се поддадеш на инерцията му, а напротив, да се оттласнеш от нея, вместо шлифования и лесен наратив на мита, да разкажеш нещо друго. Успехът в това начинание определя и успеха на този тип филми. Сред тазгодишните представители Селма остава най-класически, най-верен на легендата и белязан от липса на индивидуалност, и съответно най-безинтересен, без да е лош филм. В другия край на скалата е Birdman – биография на един конкретен актьор и на един конкретен герой, но и на актьора изобщо и на героя изобщо, разказани като множество вече разказани в киното и театъра истории, но и като нищо друго на света. Mr. Turner успява да се самоотличи, разчитайки изключително на възхитителна кинематография, за да представи по най-интуитивния възможен начин – като пейзаж – живота на един от най-големите художници на света. Близнаците Imitation Game и The Theory of Everything са някъде по средата. Интересно е как в тях покрайистинската история се саморазказва и втора, не знам дали по-важна, но със сигурност по-малко лична история – в първия за времената и нравите, във втория за, хм, май за всичко, но най-много за любовта. И в двата филма взаимодействието между двете истории можеше да бъде реализирано по-добре.
Извън Birdman, който може да бъде в която категория на тази година си поиска, но все пак не е съвсем-съвсем в тази, моят фаворит тук е Foxcatcher. Foxcatcher е толкова изстърган от какъвто и да е митопоетически блясък, толкова правдив и премерен, толкова семпъл в отделните си компоненти и силен и въздействащ като цялостен продукт, че не съм сигурна какво да кажа за него. Освен че Бенет Милър постепенно се очертава като един от най-големите майстори на документалната фикция на своето време.
Извън Birdman, който може да бъде в която категория на тази година си поиска, но все пак не е съвсем-съвсем в тази, моят фаворит тук е Foxcatcher. Foxcatcher е толкова изстърган от какъвто и да е митопоетически блясък, толкова правдив и премерен, толкова семпъл в отделните си компоненти и силен и въздействащ като цялостен продукт, че не съм сигурна какво да кажа за него. Освен че Бенет Милър постепенно се очертава като един от най-големите майстори на документалната фикция на своето време.
“It’s The Truman Show!” на 2014
Четири от най-интересните филми на 2014-та изследват на различни нива интеракциите между действителността и измислицата. Макар на повърхността да остават верни на съответните си формули и конвенции – трилър, социална драма, комедия – всичките четири посипват постмодерен хаос във филмовите си реалности, като подават ръка през екрана към зрителя. Това са филми, да го кажа по академичному, които функционират по-силно в метарежим, отколкото на обикновено наративно ниво.
Birdman и в метааспекта си, като във всичко друго, e sui generis. Той е ту филм фантазия, който се случва изцяло в творческото съзнание на своя герой, и съответно никак не може от него да се очаква да е достоверен, ту филм театър, чиято реалност уж живее свой живот, но като всеки театър, винаги се възприема с едно наум, ту филм реалност, който откровено се опитва да дублира реалността на зрителя, включително като се развива в реално време, без монтаж.

Наградата в този раздел на годината се поделя обаче между шведската кандидат-оскарова комедия Force majeure и поредния Финчъров мастърклас Gone Girl.
Тези два филма не просто минират собствената си действителност, като напомнят, че тя е всъщност измислица. Те се пресягат и към зрителската с директната заявка: Реалността ви е от втора ръка. Тук вместо развитие на героите, на историята, на жанровите конвенции в хода на сюжета се случва техният разпад. И образите на съпрузите в двата филма, и семплите жанрови наративи (комедиeн/трилъров) стават все по-абсурдни, все по-неправдоподобни, докато не е напълно ясно, че това не са герои и това не са истории. Че всичко, което виждате и преживявате, е просто нечий конструкт, който влиза в живота ни с претенцията за истина, подобно на всички останали подобни конструкти – актуални митове, популярни психологии, риалити програми, социални мрежи – от които съвременното общество сглобява уж личния си опит.
Живеем във фасадна действителност и това явно е артистичната тема на деня.
Сценарий на годината

Флин е взела най-правилното решение при адаптацията, като се е оттласнала от тематичната множественост на собствената си книга и е избрала да е по-фокусирана в сценария, защото e ясно, че книжният медиум има по-големи способности за контрол. После е заредила сюжета с капани, дето нямаше да са там, ако случващото се на екрана беше „наистина“, напълно е отнела правото на героите да са истински хора и ги е превърнала в инструменти, взела е дори трилъра от трилъра и го е превърнала във фарс. Така, чрез впрягане на онова, в което този пък медиум е най-добър – генерирането на убедителни изкуствени реалности, за пореден път под ръководството на Дейвид Финчър е излязла творба, в която зад нечия уж всекидневна (ако и малко особена) рутина се сглобява всъщност една от модерните истории на света.
Genre extravaganza на годината

Годишен представител на субжанра “Нещо-като-sci-fi филм с Ева Грийн и с пропилян потенциал”
Womb, Perfect Sense, тази година Sin City е за убиване. С все увеличеното количество дигитално генерирана картина, развитието на технологиите и вкаменяващия поглед на Ева, чаканото десет години завръщане на Родригес и Милър един към друг в A Dame to Kill For успява да изглежда удивително евтино, в него няма почти нищо от оригиналния неоноарски финес, с който предшественикът му се отнася към кича, и съвсем нищо to kill for, дамата в това число.
Наградата “Every story is a travel story”
Така се е произнесъл относно историите философът Мишел дьо Серто в своя труд “Изобретяване на всекидневието”. Така, върху един от най-старите и най-любими разказвачески сантименти – пътя – са се построили и четири важни филма на 2014-та.


Победителят тук обаче е Locke. Locke e едновременно и въплъщението наroad movie мотива и неговото тотално отрицание. Най-краткото описание, което мога да му измисля, е tour-de-force, с бонус за играта на думи. Ако спомена и че с тоя tour-de-force по вкарването на преднамерено екстериорен жанр в напълно контролиран сетинг плюс пуснатия на воля ефектен британски акцент Том Харди най-после показва на какво е способен в актьорско отношение без за час и половина дори да си вдигне секссимволския задник от седалката на колата, ще изчерпя и почти всичко друго, което има да се каже за този филм, неочаквано финиширал в десетката на най-добрите за годината.
Най-интересният филм на 2014, който не сте гледали и вероятно няма да гледате
…след като разберете, че в него в продължение на два часа върху талантливата хубава глава на МайкълSoronprfbs. Но ще си е за ваша сметка, защото едно, че този ход (с точно такава глава върху точно тази глава) е сам по себе си смел и добре обмислен, и второ – Франк на доказано странния сред инди-средите ирландец Лени Ейбрахамсън е сред най-нежните, смешни, тъжни, демонстриращи нестандартен, но остър поглед към митологията на артиста филми на миналата година. Фасбендър има нахлузена глуповато опулена дървена глава, и той пее изпод нея с променлив успех песните на съчленената от всевъзможни психози ъндърграунд група.
Наградата “Аз съм друг. Другият е в мен“
Тази именувана по Юлия Кръстева награда получават два филма, които не съм сигурна, че се занимават точно с проблемите на идентичността, макар че се занимават и с това, и въобще, може да се каже, че не съм сигурна с какво точно се занимават сред сходната си дейвидлинчовска естетика, но определено заслужават специално внимание. Най-малкото, защото с тях Джейк Джиленхол и Джеси Айзенбърг затварят страхотна актьорска година с повече роли, отколкото филми. Ако не бях обещала в началото да има философи, щях просто да кръстя категорията “MVP на годината” и да ги отлича за суперефективното им двойно представяне съответно в Еnemy и The Double.
The Double e изпаднал от предходната категория филм, който не сте гледали, но със сигурност ще гледате, щом разберете, че в сюреален свят, различен от нашия, но не чак толкова, са забъркани Монти Пайтън, Гилиъм, Линч, Оруел и Кафка в мрачна абсурдистка комедия с отгласи от екзистенциализма. И е адаптация по Достоевски. И Айзенбърг е населил до пълно съвпадение двамата главни герои Саймън Джеймс и Джеймс Саймън с двете си разпознаваеми актьорски алтер-егота – опереният, арогантен отворко със светкавичен език и крива полуусмивка и забутаното, притеснително, момче с комуникационни проблеми.

Годишна награда “Watch and learn, Junior, watch and learn”

Образ на годината
2014 беше силно доминирана от образа на гения. Хокинг, Търнър, Тюринг. Разбира се, Шерлок.
Сигурно забравям някого. Всичките реализирани с обичайното за случая придържане към известната реплика на Оскар Уайлд: There’s a fine line between genius and insanity and I have erased it. Всичките олитературени, дори когато са съвсем истиниски хора.
Като че ли най-ярък сред многото “свръхестествени” личности, които крачиха по екраните през годината, обаче ми остана напълно лишеният от фикционализация и дори героизация Арън Шуорц от документалния The Internet’s own boy. Сигурно си спомняте случая на компютърния младеж чудо, участвал на 15 в измислянето на лиценза Creative Commons, после съосновател на Reddit и деен интернет активист. Някъде по времето на аферата Сноудън, след поредните свързани с обмени на дигитална информация мракобесия оттатък океана, Шуорц е подгонен от прокуратурата за 13 федерални престъпления с ясно заявената цел: “Да послужи за пример“. Самоубива се на 26 години. Филмът за него е, както гласи цитатът от постера,“moving and maddening in almost equal measures.“ Разпространява се свободно в YouTube под Creative Commons.
Статия за Shadowdance.
No comments:
Post a Comment